KTM 690 Enduro R

_MG_7306_u6
Test: KTM 690 Enduro R

HARD ENDURO

Ak vyjdete na vrchol už na prvý pokus, je to compare price 20 mg cialis ľahké. Ak motorku hodíte o zem len dvakrát, je to stále ľahké. Takto sa jazdí skutočné enduro! Hard enduro!

Ťažký šport
Vzpieranie a zápasenie v ťažkej váhe sú len zábavky pre malé deti. Pre skutočných chlapov je tu enduro. Toto je chlapský šport! Toto je skutočný moderný trojboj: vytlačiť hore brehom viac ako 150 kg živej váhy, vytiahnuť z blata mŕtvym ťahom zapadnutú motorku, či preplávať krížom cez studenú divokú rieku. Toto je nová olympijská disciplína - hard enduro. V podmienkach podobných Rumunsku sme otestovali jedného z posledných mohykánov medzi hard endurami - KTM 690 Enduro R.

Romaniacs
Ak najradšej trávite svoju letnú dovolenku v rumunských horách, odrezaný od civilizácie a stratený v rumunských Karpatoch, tak určite viete, o čom hovoríme. Skutočné enduro nie je dvojhodinové vrčanie po namotanej trati víkendového cross country. S pravidelnými zastávkami v depe na dotankovanie a prípadné opravy. Tu musíte mať enduro, ktoré nepotrebuje každé dve hodiny zastaviť, napojiť sa z benzínového kanistra a každých 15 motohodín vymeniť olej. Tu musíte mať niečo ako KTM 690 Enduro R. Robustný, nerozbitný stroj s dlhým servisným intervalom a poriadnym dojazdom. Ktoré je schopné jazdiť v teréne aj po asfaltovej ceste. Ak náhodou na ten kúsok asfaltu v Rumunsku narazíte.

Enduro R
Motor LC4 si ešte pamätá časy, keď sa v horách jazdilo na poriadnych kubatúrach. Ak to malo menej ako 600 ccm, bolo to slabé. Ak to dokonca malo menej ako 500 ccm, už sa za vami nikto ani len neobzrel. V rámci tohto stále platného trendu použila KTM v roku 2012 novú posilnenú pohonnú jednotku s prevŕtaným valcom o 4,5 mm. Nové 690 Enduro R má teraz zdvihový objem poctivých 690 ccm (doteraz len 654 ccm). Jednovalec má posilnený výkon o 4 koníky a rovnako silnejší krútiaci moment, ktorý je navyše posunutý do nižších otáčok, kde ho oveľa lepšie využijete. A počas nášho testu ho určite nešetrím a využívam všetku silu, čo mu pán boh nadelil. Veď zajazdiť si v teréne na jednovalcovej sedemstovke - to nezažívam každý deň.

Najväčší jednovalec na svete
Samozrejme, v zablatenom lese 68 koní nepotrebujete a na klzkom povrchu si musíte so silákom dávať poriadny pozor. Hlavne v sériovom obutí, s ktorým zadné koleso prešmykuje už na rannej rose. Našťastie si môžete naladiť niektorú z priateľskejších výkonových máp, ktoré sú vhodné aj do blata či pre menej skúsených jazdcov. Naplno otvorený výkon motora si však môžete pekne užívať na špeciálnych slovenských terénnych vložkách dakarského typu - rovná poľná cesta, stojím v stupačkách a dávam plný plyn, až sa za mnou práši ako za družstevným kombajnom. Maximálku v teréne testovať neodporúčam, ale na asfalte dokáže ísť Enduro R bez problémov 170 km/h. Nie je to práve najpohodlnejšia motorka na cestovanie a na diaľnici už ma zadok omína po 100 kilometroch, ale na rýchly presun do Rumunska sa vysoká maximálna rýchlosť a cestovné enduro obutie určite hodia.

Toto nie je cestovné enduro
Porovnávať 690 Enduro R s motorkami ako BMW F 650 GS či Yamahou XT je ako porovnávať pomaranč s opadanými jablkami. Tento citrus je skutočné enduro do skutočného terénu. Nie asfaltová motorka, s ktorou môžete zažiť trochu nežnej zábavy v teréne. S KTM 690 Enduro R sa jazdí pekne zostra. Značkový podvozok od WP má zdvih predného aj zadného kolesa 250 mm, čo je dostatok na to, aby ste aj pri väčšom skoku dopadli mäkko ako do pieskoviska. Svetlá výška motora 28 centimetrov a pevný plastový chránič motora - vysoko trčiacich kameňov a zamaskovaných kmeňov stromov sa motor nemusí obávať.

                           _MG_7338_u6 _MG_7340_u6

                           _MG_7328_u6 _MG_7336_u6

Odtrhnuté zrkadlá, polámané smerovky
Prvé pravidlo v endure znie – keď to už neustojíš, katapultuj sa z motorky. V rámci tohto hesla hádžem Enduro R pár krát na zem a testujem odolnosť plastov. Ešte predtým však treba zhodiť späťáky a smerovky. Bolo by ich škoda nechať niekde na strome. Pekných oranžových blatníkov mi je spočiatku tiež ľúto, ale nakoniec prežili všetky plasty moje pády bez akejkoľvek väčšej ujmy na zdraví a len s malými škrabancami. Široké hliníkové riadidlá neboli určite najlacnejšie a trochu sa bojím aj o ne. Našťastie bezdôvodne. A vďaka pevným ochranným krytom rukovätí s hliníkovou výstužou naše testovanie prežívajú dokonca aj spojková a brzdová páčka, čo nie je vždy zvykom.

Do kaluže aj do blata
690 Enduro R je jeden z posledných všestranných talentov medzi endurami. Dokáže rýchlo cestovať a pritom je stále ľahké a vhodné aj na zdolávanie strmých výjazdov. Stačí prezuť na štuple a pobije sa aj s ostrými endurami. Pri dlhých dobrodružstvách nad nimi ľahko víťazí vďaka poriadnemu servisnému intervalu 10.000 kilometrov a vďaka dojazdu palivovej nádrže približne 200 kilometrov po rezervu. Pri turistickej stovke dokonca jazdíte za menej ako 4,5 litra na stovku. Najbližšia dovolenka v Rumunsku určite nebude pri mori na oranžovej nafukovačke, ale v horách na oranžovej KTM 690 Enduro R.

_MG_7391_u6Rumunsko, Albánsko, Ukrajina, Rusko, či dokonca Kazachstan? Na poriadne individálne dobrodružstvá aj dobrodružstvá vo dvojici je tu KTM 690 Enduro R.

TECHNICKÉ ÚDAJE KTM 690 Enduro R

MOTOR PODVOZOK ROZMERY A HMOTNOSŤ

Typ motora: kvapalinou chladený
štvortaktný jednovalec, OHC,
4 ventily
Zdvihový objem: 690 ccm
Vŕtanie x zdvih: 102 x 84,5 mm
Max. výkon: 68 k
pri 6.000 ot./min.
Najvyšší krútiaci moment:
64 Nm pri 6.000 ot./min.
Príprava zmesi:
elektronicky riadené
vstrekovanie paliva
Štartovanie: elektrický štartér
Zapaľovanie: elektronické
Prevodovka: 6 stupňová
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni,
hydraulicky ovládaná
Sekundárny prevod: reťaz

Rám: priehradkový,
chróm-molybdénový
Pruženie vpredu:
obrátená teleskopická vidlica WP,
priemer klzákov 48 mm,
zdvih 250 mm,
plne nastaviteľná
vzadu: centrálna pružiaca a
tlmiaca jednotka WP,
zdvih 250 mm, plne nastaviteľná
Brzdy vpredu: kotúčová Brembo,
300 mm,
ovládaná dvojpiestikovým strmeňom
vzadu: kotúčová Brembo,
240 mm,
ovládaná jednopiestikovým strmeňom
Disky kolies: vypletané
Pneumatiky vpredu: 90/90-21
vzadu: 140/80-18

Rázvor:

1504 mm

Výška sedla:

935 mm

Objem palivovej nádrže:

12 l

Hmotnosť bez paliva:

142 kg


ĎALŠIE TESTY MOTOCYKLOV

Triumph_Rocket_lll_Roadster BMW_S_1000_RR_HP4 Moto_Guzzi_California_1400_Touring
Triumph Rocket lll Roadster BMW S 1000 RR HP4 Moto Guzzi California 1400 Touring


Pridajte článok do Vašich sociálnych sietí

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť